– De ce râzi așa zgomotos?
– Am văzut o reclamă genială! Fabuloasă! îi răspund vizibil încântat.
– La ce?
– Ăăă… la… o țară! bâigui eu.
– Cum la o țară? se uită chiorâș la mine.
– Da, cum auzi: reclamă la Elveția!
Și acum să vă traduc:
Guvernul Elveției l-a plătit de Robert Deniro să facă reclamă Elveției, într-un spot în care megastarul apare alături de Roger Federer. Deniro îl sună pe tenismen, care e în vacanță, evident, în munții Elveției.
Dar munții Elveției îl plictisesc pe Deniro, care e obsedat după dramă, gangsteri și adrenalină. În fine, prin subtile înțepături dintre cei doi, spectatorului îi intră limpede în cap că Elveția e raiul pe pământ etc. Pe scurt, vizionezi filmul și visezi să ajungi în Elveția.
Spotul are 1 min și 30 secunde, adică 90 secunde. Deniro ia pentru un film de două ore vreo 20 milioane de dolari. Să calculăm: cât să fi luat pentru 90 secunde? Să zicem între două și cinci milioane (deși e mai mult decât proporția film/spot).
Federer e foarte posibil să fi filmat pe moca, că e pentru Elveția și e ca Dumnezeu pe pământ acolo. Dar să presupunem că ar fi luat și el vreo două milioane de dolari. Colac peste pupăză, cu tot cu producție, nu s-au dus mai sus de 6-8 milioane cu spotul acesta. Cu indulgență, 10 milioane, hai trecă meargă.
La noi, în România, ar fi fost scandal național dacă s-ar fi plătit 10 milioane pe un clip de 90 secunde.
Dar să analizăm nițel:
Filmulețul are deja 52 milioane de vizualizări pe youtube și probabil încă 500 milioane pe celelalte rețele sociale. Este viral pe toată planeta. De pildă, eu după ce l-am văzut, vreau să vizitez Alpii elvețieni. Și voi încerca să mai motivez și alți prieteni să mă însoțească. În plus, am scris și acest articol, am dat share și mă și inspiră (ceea ce nu-i puțin lucru).
Matematică elementară: din 52 milioane de viualizări (repet, am luat la puricat doar youtube) calculăm o rată de conversie minimală 0.1%. În traducere, cei care ar lua decizia să viziteze Elveția după ce văd filmul. Să calce efectiv în țară.
Ar rezulta 52.000 turiști. Acești 52.000 turiști dacă ar cheltui pe sejur 2000 euro (deși, fie vorba între noi, acolo merg oamenii cu bani, care cumpără ceasuri cu diamante, de milioane) ar rezulta venituri de 104.000.000 (104 milioane euro).
Cu mențiunea că în calcul presupunem (prin absurd) că cei care au vizionat spotul vin singuri cuc în Elveția, ceea ce nu e posibil. Ei vor veni cel puțin cu încă un partener, poate cu toată familia. În fine, beneficiile sunt mult mai mari decât pot eu estima succint.
Mergem mai departe. Dacă rata de conversie ar fi de 1% dintre cei care au vizualizat clipul, realizați ce se întâmplă? În Elveția ar intra 1 miliard de dolari. Cu o investiți de 10 mil. Randament enorm!
Dacă vin însoțiți de încă un partener, rezultă 2 miliarde parai. Și adăugăm (minim) 1 milion de postări pe instagram cu #Elveția și cu alte haștaguri din zonă, cu ciocolate, cu vaci, cu munți, care, pe termen scurt, mai atrag încă 1 miliard în economia Elvețiană.
Și am calculat doar cu raportare la vizualizările pe youtube, da, mai sunt alte sute de milioane de vizualizări pe Fb, Insta, Twiter, Pinterest, TikTok plus piețele uriașe din China.
Și, evident, m-am gândit la noi. Ce comuniști înrăiți suntem câteodată… Cu câtă ură, cu câtă înverșunare privim marketingul. Cât de frustrați, decepționați suntem când vedem români care-și fac reclamă.
România nu are marketing de țară. Turismul nu are marketing de niciun fel. Suntem un dezastru mondial. Pe noi de ce nu ne duce mintea să plătim un megastar? Ce mare filozofie e? Ce mare strategie? Îi scrii un mail și-i faci o ofertă cu șase zerouri. Pac! S-a rezolvat.
Nu suntem în stare, pentru că suntem virusați de comunism și avem sentimentul că marketingul ar fi o cheltuială, când de fapt, este cea mai bună (și sigură) investiție posibilă! V-am făcut calculul simplu. Când auzim ”reclamă” parcă auzim de dracu. În timp ce alte țări câștigă miliarde.
Marketingul este matematică și strategie, fraților. Este logică. Este investiție. Investiție, NU cheltuială!
Să ne imaginăm: Guvernul nostru să aloce 30-50-70 milioane euro pentru marketing dedicat acestui gen de promovare. Pt. că trăim în epoca videocrației, totul se mută în online. Nu să irosească 1 milion de euro pe un logo cu o frunză pe care eu îl cumpăr cu 100 euro. Consiliile județene să aloce câte 4-5 milioane euro. Ambele sume sunt mărunțiș la nivel de stat.
Bucovina să fie promovată de către Leonardo DiCaprio, Delta Dunării de către Brad Pitt, munții Carpați de către Madona, zona Neamț de către Beyonce, Băile Felix să fie promovate de către Floyd Mayweather, iar Marea Neagră de către Jenifer Lopez.
De ce holbezi ochii? E absolut fezabil, executabil, posibil.
Le dai acestor grei 100 milioane de euro și tu câștigi 1 miliard. În plus, se viralizează România, se viralizează turismul de la noi, ouăle încondeiate, oalele de lut de la Marginea, bundițele tradiționale devin trendy în lume, mănăstirile devin paradisul spiritual al planetei, Delta ajunge subiect de documentare pe Discovery, Castelul Bran și Castelul Peleș ajung pe 1 milion de conturi de Instagram, iar Constanța devine Coasta de azur.
Așa se face marketingul. Cu tupeu. Cu experți. Nu pe genunchi.
Iată linkul cu Deniro și Federer. Ascultați și muzica. :)) Vă las pe voi să trageți concluzia…